Lecțiile Pădurii este cel mai ambițios proiect de educație de mediu pe care l-am gândit până acum. Timp de 18 luni, ne vom întâlni cu sute de elevi de toate vârstele de la trei școli din Comănești, jud. Bacău, și vom atinge mai multe teme importante pentru echilibrul dintre oameni, comunități și natură – nu doar teme legate de pădure și silvicultură. 

Redacția Din Pădure a avut amabilitatea să ne solicite un interviu, iar colega noastră Antonia Anton, managerul de proiect, a explicat ce, cum și de ce facem acest proiect. Vă invităm să-l citiți!

Proiectul Lecțiile Pădurii este finanțat din Fondul pentru mediu în cadrul Programului privind educația și conștientizarea publicului privind protecția mediului.


Educația ecologică joacă un rol esențial în formarea generațiilor viitoare, iar proiectul „Lecțiile Pădurii”, derulat de Fundația Pădurea de Mâine, își propune să aducă natura mai aproape de copii. Am stat de vorbă cu Antonia Anton, manager de proiect, care ne-a povestit despre importanța acestui demers, impactul asupra comunităților și modul în care copiii descoperă tainele pădurii prin experiențe practice și interactive.

dinpadure.ro: Lecțiile Pădurii, unul dintre cele mai noi programe ale Fundației Pădurea de Mâine pare să se bucure de succes. Cei de la Muzeul de Istorie Naturală din Bacău, la care ați fost în decembrie, spuneau că vă mai așteaptă. Ce presupune acest program, în ce constă el?

Antonia Anton: Lecțiile Pădurii este un program educațional prin care ne dorim să apropiem copiii de natură și să le oferim o înțelegere practică a ecosistemului forestier. Activitățile sunt structurate astfel încât să fie interactive, captivante și adaptate vârstei participanților. Mergem direct în școli și în mijlocul naturii, unde, prin jocuri, experimente și observații practice, copiii descoperă rolul pădurii și importanța protejării mediului.

Timp de 18 luni, organizăm și derulăm 11 sesiuni de învățare pentru copii de la 6 la 18 ani – elevi în orașul Comănești, județul Bacău – și pentru profesorii lor. În total, vor fi peste 500 de beneficiari.

Le arătăm acestor copii modele reale de bune practici în ceea ce privește gestionarea a fondului forestier și a biodiversității, dar nu numai atât, ci vorbim și despre ape curgătoare, gestionarea deșeurilor sau de calitatea aerului. Și, nu în ultimul rând, realizăm și un ghid de bune practici cu privire la problematicile de mediu, cum ne afectează ele viața și ce mijloace avem pentru a ne adapta la provocările enorme pe care le aduc schimbările climatice.

Programul include ateliere educative, excursii tematice și întâlniri cu specialiști din domeniul silviculturii și protecției mediului, care le explică elevilor cum funcționează pădurea, ce beneficii aduce și cum o putem proteja. De asemenea, încercăm să le oferim ocazia să planteze arbori și să vadă direct impactul acțiunilor lor asupra mediului.

Faptul că cei din Bacău ne-au primit cu entuziasm și ne-au invitat din nou este o confirmare că acest tip de educație practică este necesară și apreciată. Scopul nostru este să extindem programul și în alte comunități, pentru a inspira cât mai mulți copii să devină responsabili față de natură. Și dacă ne gândim că județul Bacău este unul dintre cele mai împădurite din țară – cu peste 40% din suprafață acoperită de păduri – prin proiectul nostru ne-am dorit să putem crește calitatea vieții oamenilor care trăiesc în zone înconjurate de pădure.

dinpadure.ro: Ce le place elevilor cel mai mult, dintre toate aceste activități?

Antonia Anton: În prima parte a programului au fost câteva ateliere la clasă, iar primele ieșiri au fost tot în mediul urban – la Complexul Muzeal de Științe ale Naturii „Ion Borcea” din Bacău și pe platforma fostei rafinării din Onești, aflată în proces de transformare într-un producător de energie regenerabilă. Însă din experiența de până acum, știm sigur că ceea ce îi încântă cel mai mult pe elevi este contactul direct cu natura. Momentele în care ies din clasă și ajung în pădure sunt cele mai așteptate. Acolo, prin observație directă, experimente și jocuri, învață lucruri pe care manualele sau chiar materialele multimedia nu le pot transmite la fel de bine. Școala de Pădure se face în pădure, dacă putem spune așa.

Un alt moment care îi entuziasmează este interacțiunea cu specialiștii – silvicultori sau biologi – care le povestesc despre secretele pădurii și despre animalele sălbatice. Curiozitatea lor este fantastică, pun întrebări, vor să afle cât mai multe și chiar ne surprind uneori cu observații foarte bune. Un bun exemplu în acest sens este vizita pe care am făcut-o la muzeul din Bacău, unde au învățat despre biodiversitatea forestieră din zona lor. Nu se mai opreau din întrebări!

În final, tot ceea ce presupune joacă și explorare le captează atenția. De aceea, structura Lecțiilor Pădurii este gândită să combine învățarea cu distracția, pentru ca experiența să fie una memorabilă.

Continuarea, pe Din Pădure.